Nordkappin #vaiheessa-podcast, kausi 1.

Nordkappin vuosi 2016 oli huima. Yrityksen henkilöstö oli kasvanut lähes puolella, myyntikate saman verran ja uusi, isompi toimisto odotti muuttoa. Yleensä ottaen tuntui, että aikana kasvoimme yhdellä harppauksella niin henkisesti kuin fyysisestikin. Oli aika miettiä kuinka voisimme avata ajatteluamme paremmin ulospäin.

Markkinointi ei varsinaisesti ole leipälajimme. Suutari, lapset, kengät ja niin edelleen. Lähdimme pohtimaan yritysvideota, päädyimme ajatukseen videoblogista. Muutaman testiotoksen jälkeen videot eivät kuitenkaan tuntuneet omilta ja prosessi turhan raskaalta ketterään, sisäisten aikataulujen mukana elävälle tekemiselle. Joka tapauksessa haaste eli. Edellisen kerran Nordkapp on tehnyt omaa markkinointia vuonna 2009 painattamalla pinssejä vitsikkäillä norjalaisviittauksilla.

Millainen olisi se tyyli, konsepti ja äänensävy jolla puhumme?

Mitä teimme?

Asiaa pohtiessamme kävimme lukuisia keskusteluja siitä kuinka Nordkapp puhuu ja mitä olemme, ja miten suhtaudumme ympäröivään maailmaan? Kuten meillä usein käy, se kuuluisa lamppu syttyi useissa päissä kollektiivisesti — miksi emme pönötyksen, vitsillä sisään tulon ja yliyrityksen sijasta julkaisisi keskustelujamme sellaisenaan?

Miksemme yrittäisi fiksutella sen sijaan että vaikkapa sonnustautuisimme nahkarotsiin ja aurinkolaseihin ja olisimme laimeasti rock? Näistä keskusteluista syntyikin podcast-sarjan ajatus. Avataan ajankohtaista ajattelua sisäisesti ja ulkopuolisille nopealla ja ketterällä sarjalla joka puhuu ylihuomisen aiheista tänään ja on paljaan editoimaton, rehellinen ja jonka harras tarkoitus on sytyttää lamppuja
muissakin paikoissa.

#vaiheessa-sarjan vetäjiksi valikoituivat Nordkappin Creative Director Sami Niemelä ja Head of Strategy Petri Lattu. Tuotanto haluttiin pitää mahdollisimman ketteränä ja aiheet laajoina.

Käsikirjoituksena toimi kymmenen kohdan lista, jossa oli jokaisen jakson teema ja muutama ajatus mistä puhutaan. Ensimmäinen jakso “Alku” lyötiin ns ykkösellä purkkiin. Jaksossa julistettiin palvelumuotoilun olevan ilmoittautumisala, ja pohdittiin nykypäivän designia yleisesti polveillen ja sivukujien kautta. Se äänitettiin ja laitettiin Soundcloudiin. Tätä ensimmäistä jaksoa on tähän mennessä kuunneltu lähes 900 kertaa Soundcloudissa, ja joitakin satoja kertoja iTunesissa.

Hyvä ja suositeltava keskustelu! Täytyy kuunnella koko sarja.
—Ville Tolvanen, Digitalist Network

Alusta karnevaaliin ja takaisin

#vaiheessa-sarja aloitti laajan keskustelun designin olemuksesta, käsitteistä ja tulevaisuudesta. Jaksoista keskusteltiin Nordkappin Facebook-seinälllä, Twitterissä, kaduilla ja etenkin alan tilaisuuksissa.
Podcast-sarjan merkittävimpiin saavutuksiin voidaankin laskea, että sarja laajeni alkuperäisestä ajatuksesta viestiä Nordkappin ajatuksia isommaksi design-keskusteluksi, törmäämisissä välittyi nimenomaan Uuden Muotoilun ja sen olemuksen pohtiminen.

Kokonaisuudessaan ensimmäisellä kaudella on tällä 3000-4000 kuuntelukertaa — eli kanssamme on vietetty yhteenlaskettuna lähes puoli vuotta. Sarjan viimeinen jakso “Karnevaali” äänitettiin Nordkappin tupaantuliaisten yhteydessä. Vierailijoiksi napattiin pahaa-aavistamattomia vieraitamme ja ystäviä ja tämä yli tunnin mittainen hulinajakso viitoittaa tietään tulevalle.

#vaiheessa seuraava kausi on työn alla, ja tavoitteenamme on viedä sarja uudelle tasolle laajentaen keskustelua myös eri toimialoille mielenkiintoisten vieraiden kanssa. Silti, pysymme uskollisina alkuperäiselle ajatukselle “antimarkkinoinnista”. Spontaanisuus, ajatuksen villi juoksu ja suoraan sanominen tulevat olemaan seuraavankin kauden rakennuspalikat.

"Ennen suunniteltiin vessanpytty. Nyt yritetään ratkaista asiakaan vessahätä" Well said :) @samin @nordkapp
Markus Nieminen Twitterissä

Design and production: Nordkapp